Home

IX edycja AUTO NOSTALGII

IX edycja Auto Nostalgii odbędzie się w dniach 6-7 kwietnia w nowej lokalizacji - Global Expo w Warszawie (Modlińska 6D). Na terenie dawnej fabryki FSO na pasjonatów motoryzacji

czytaj więcej...

67 rocznica rozpoczęcia produkcji w FSO

Zapraszamy wszystkich entuzjastów oraz sympatyków FSO na coroczną imprezę z okazji rozpoczęcia produkcji aut na warszawskim Żeraniu.

czytaj więcej...

Autonostalgia 2012

1-3 Czerwca w centrum Targowo-Kongresowym MT Polska odbyła się druga edycji targów zabytkowej motoryzacji Autonostalgia 2012. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...
http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/366084AN2019.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/406522zt_wydarzenia.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/7313571.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/657332P6016394.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/631852P8144833.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/610169P8144837.JPG
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
FSO POLONEZ Coupe

Wpisany przez Serocki   
poniedziałek, 08 lipca 2013

POLONEZ Coupe
LATA PRODUKCJI 1981 ? 1983

OPIS MODELU

Na początku lat siedemdziesiątych w FSO postanowiono pomyśleć o przyszłościowym następcy Polskiego Fiata 125p. Władze najwyższego szczebla PRL zadecydowały by zwrócić się o pomoc w jego opracowaniu po raz kolejny do firmy FIAT. Po wstępnych włoskich propozycjach zaakceptowano koncepcję nadwozia samochodu o nowatorskich kształtach, określanych dziś jako hatchback. Zakładała ona kilka wersji: podstawowe 3 i 5 drzwiowe, oraz usportowione Coupe. W pierwszej kolejności do produkcji wdrożono samochód pięciodrzwiowy (w 1977 r.), w dalszej trzydrzwiowy (w 1980 r.). Następnie skoncentrowano prace na wersji Coupe.

Główne różnice w stosunku do wersji trzydrzwiowej to inny przód z kierunkowskazami i światłami pozycyjnymi w zderzaku, poszerzone słupki środkowe pokryte osłonami z aluminium, cienkie słupki tylne z innym przetłoczeniem tylnych błotników, inny podział okien tylnych bocznych. We wnętrzu (zawsze utrzymanym w brązowej tonacji) użyto boczków z materiałowymi wstawkami. Oczywiście drzwi ? identyczne jak w wersji trzydrzwiowej - są wydłużone i umożliwiają zajęcie miejsca na tylnej kanapie po uchyleniu oparcia przednich foteli.

Niestety w niesprzyjającej erze wielkiego kryzysu prowadzącego do stanu wojennego wiele elementów Poloneza Coupe nie zostało wdrożonych do produkcji, które miały podkreślić jego sportowy charakter m.in. silników o dużej mocy (2.0 112 KM), innego zestawu wskaźników czy sportowych foteli. Pod maskę trafił zatem sprawdzony silnik z podstawowych wersji w odmianie lekko wzmocnionej o mocy 82 KM, co przy sporej masie nie przekładało się na sportowe osiągi. Skrócone przełożenie główne pozwalało na sprint do ?setki? w ok. 14 sekund i prędkość maksymalną 155 km/h.

Pierwsze egzemplarze Polonez Coupe wyprodukowano w 1981 r. a w 1982 r. samochód zademonstrowano na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Większość wyprodukowanych egzemplarzy powstała dopiero w 1983 r., kiedy także zakończona została produkcja.  Powstało w sumie kilkadziesiąt egzemplarzy.

SILNIKI

? pojemność skokowa 1481 cm3, moc maks. 60 kW (82 KM), 155 km/h


opracował: Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB