Home

IX edycja AUTO NOSTALGII

IX edycja Auto Nostalgii odbędzie się w dniach 6-7 kwietnia w nowej lokalizacji - Global Expo w Warszawie (Modlińska 6D). Na terenie dawnej fabryki FSO na pasjonatów motoryzacji

czytaj więcej...

67 rocznica rozpoczęcia produkcji w FSO

Zapraszamy wszystkich entuzjastów oraz sympatyków FSO na coroczną imprezę z okazji rozpoczęcia produkcji aut na warszawskim Żeraniu.

czytaj więcej...

Autonostalgia 2012

1-3 Czerwca w centrum Targowo-Kongresowym MT Polska odbyła się druga edycji targów zabytkowej motoryzacji Autonostalgia 2012. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...
http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/366084AN2019.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/406522zt_wydarzenia.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/7313571.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/657332P6016394.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/631852P8144833.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/610169P8144837.JPG
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Historia FSO
Wpisany przez Adamus   
poniedziałek, 19 września 2011

1948
Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego zatwierdza plany wybudowania pierwszej polskiej powojennej fabryki produkującej samochody osobowe. Ministerstwo Przemysłu  podpisało wymagane dokumenty 31 lipca. Licencjodawca ? firma Fiat niezwłocznie przystąpiła do realizacji kontraktu z Polską. Jego wartość szacowano na 2 miliony ówczesnych dolarów.

1949
Polityka ?zimnej wojny? prowadzi do zerwania wszelkich kontaktów z Zachodem. Polacy zmuszeni są do przyjęcia ?bratniej pomocy? ze Związku Radzieckiego ? licencji na samochód M20 Pobieda będący modernizacją przedwojennego Forda.


1950
Podpisanie umowy z ZSRR ? oficjalnie licencja przekazana została za darmo, jednak jej wdrożenie pochłonie prawie 400 milionów złotych.

1951
Z okazji uczczenia kolejnej rocznicy Rewolucji Październikowej oficjalne rozpoczęcie produkcji samochodu licencyjnego FSO M20 Warszawa odbyło się 6 listopada 1951. Pierwsza ?Warszawa? faktycznie wyprodukowana w ZSRR, zmontowana w Polsce zjechała z taśmy montażowej.

 

linia montażowa Warszawy

1952
Drugiego września wyprodukowano tysięczny samochód M20 Warszawa.

1953
Uruchomienie 19 września produkcji silników S-20 importowanych dotychczas z ZSRR. Silnik o przestarzałej konstrukcji (dolnozaworowy) osiągał moc ok. 50 KM.
Zbudowanie pierwszego prototypu nowego samochodu małolitrażowego całkowicie polskiej konstrukcji ? Syreny. Konstrukcja ramowa ze szkieletem drewnianym i dachem pokrytym dermatoidem.

fot. Jacek Skórzewski

1954
Oddanie do użytku tłoczni ? do tej pory wytłoczki pochodziły z importu z ZSRR.

1956
Zakończenie po pięciu(!) latach procesu polonizacji części do produkcji Warszawy. Wraz z licencją nabyto przestarzałą organizację pracy polegającą na produkcji praktycznie wszystkich części w zakładzie finalnego montażu. Moc produkcyjna ograniczona nią wynosiła jedynie 25 tysięcy samochodów rocznie, jednak nigdy jej nie osiągnięto.

1957
Uruchomienie produkcji seryjnej samochodu FSO Syrena. Pierwsze egzemplarze z braku drogich wytłoczek powstawały metodą wyklepywania na asfaltowo drewnianych ?babkach?. Do napędu wykorzystano zmodernizowany dwucylindrowy silnik motopompy strażackiej.

1958
Uruchomienie produkcji Warszawy w wersji Pick-up, rozpoczęcie prób zmodernizowanego silnika Warszawy S-21 (górnozaworowego) o mocy ok. 70 KM.
Rozpoczęcie prac nad sportową wersją samochodu Syrena.

Warszawa Pick-up
fot. Andrzej Tchorzewski

1960
Rozpoczęcie produkcji zmodernizowanych samochodów: Warszawy 201 i Syreny 101. Publiczny pokaz Syreny Sport.

Syrena 101 Warszawa 201

Syrena Sport

1961
Rozpoczęcie produkcji kolejnej zmodernizowanej Syreny ? wersja 102.

Syrena 102

1962
Premiera Warszawy z silnikiem S-21 i z wydłużonym przełożeniem głównym nazwana 202. Prezentacja sanitarki przewozowej i Syreny w kolejnym wcieleniu ? 103.

Syrena 103
fot. Zwiadowca21

1964
Głęboka modernizacja Warszawy ? modele 203 i 204 (po proteście Peugeota 223 i 224)? eliminacja ?garbu?. Budowa prototypów Warszawy 210 i Syreny 110.

Warszawa 203 i 223 (kombi)
fot. Jacek Skórzewski
Warszawa 210 - prototyp

Syrena 110
fot. Jacek Skórzewski
fot. Jacek Skórzewski

1965
Podpisanie kontraktu z firmą Fiat na produkcję Polskiego Fiata 125p szacowanego na 28 miliarda zł i 32,5 miliona dolarów.

1966
Przygotowania do uruchomienia nowej produkcji ? rozpoczęcie tworzenia sieci kooperantów FSO produkujących podzespoły i części do samochodów produkowanych w Warszawie.
Premiera Syreny 104 z nowym, trzycylindrowym silnikiem S-31.

1967
28 listopada ? uruchomienie montażu szkolnego Polskiego Fiata 125p z części włoskich.

1968
W styczniu rozpoczęcie produkcji seryjnej nowego samochodu, pod koniec roku udział części polskich wyniósł ok. 40%.

1969
Uruchomienie produkcji silnika dla modelu 125p w wersji 1300 i 1500.

1970
Rozpoczęcie eksportu Polskiego Fiata 125p do krajów zachodnich.

1971
Opracowanie prototypu FSO 125p Coupe ? sportowego samochodu na bazie Polskiego Fiata 125p.

Polski Fiat 125p Coupe

1972
Zakończenie produkcji FSO Syreny i opracowanie jej modernizacji ? modelu 105 dla fabryki w Bielsku-Białej, gdzie kontynuowano produkcję. Skonstruowanie prototypów Syreny R-20 i Bosto.

Syrena 105
fot. Jacek Skórzewski

1973
Zakończenie produkcji Warszawy ? w jej miejsce rozpoczęcie montażu samochodów Polski Fiat 127p i Polski Fiat 132p.

Polski Fiat 127p
fot. Jacek Skórzewski

1974
Podpisanie kontraktu z firmą Fiat na opracowanie i produkcję nowego samochodu ? następcy 125p.

Polski Fiat 125p
fot. Jacek Skórzewski

1975
Gruntowna modernizacja Polskiego Fiata 125p ? model roku 1975.

Polski Fiat 125p
fot. Jacek Skórzewski

1977
Opracowanie prototypu FSO Ogar ? sportowego samochodu na bazie Polskiego Fiata 125p.
Uruchomienie produkcji samochodu FSO Polonez.

Ogar

Polonez
fot. Jacek Skórzewski

1978
Premiera FSO Poloneza.

1980
W obliczu kryzysu gospodarczego zintensyfikowanie prac nad konstrukcją silnika wysokoprężnego dla samochodu Polonez i samochodów dostawczych.

1981
Rozpoczęcie prac nad prototypem samochodu konstrukcji FSO mogącego w przyszłości zastąpić 125p.

1982
Rozpoczęcie rozmów z koncernami zachodnimi w sprawie licencji na następcę Polskiego Fiata 125p.

1985
Prezentacja prototypu samochodu FSO Wars.

FSO Wars
fot. Jacek Skórzewski

1986
Przejęcie Fabryki Samochodów Dostawczych z Nysy. Prototyp samochodu pick-up na bazie Poloneza (FSO Truck).

1988
Rozpoczęcie produkcji w Nysie samochodu FSO Truck.
Podpisanie listu intencyjnego na produkcję samochodu A-90 z firmą Fiat (zmodernizowane Uno). Rząd PRL zrywa jednak ten kontrakt.

1989
Kolejna modernizacja Poloneza ? MR89 z drzwiami bagażnika sięgającymi zderzaka. Kolejne negocjacje z Fiatem na produkcję modelu Tipo.

1990
Zapaść sprzedaży samochodów z FSO ? urynkowienie ukazuje brak zainteresowania przestarzałym FSO 125p.

1991
Zakończenie produkcji FSO 125p.
Uruchomienie produkcji głęboko zmodernizowanego Poloneza Caro.

Polonez Caro
fot. M. Filipowicz

1992
Podpisanie listu intencyjnego z GM w sprawie produkcji w FSO Opla Astry.

1995
Rozpoczęcie rozmów z Daewoo na temat produkcji nowego samochodu w FSO.

1996
Przekształcenie FSO w Daewoo-FSO z decydującym udziałem Koreańczyków. Plan modernizacji FSO opiewa na zawrotną kwotę 1,1 miliarda dolarów USA.

1997
Modernizacja Poloneza ? wypuszczenie na rynek Poloneza Plusa.
Uruchomienie produkcji całkowicie nowego samochodu ? Daewoo Lanos.

Polonez Caro Plus

 

Polonez Atu Plus


1999
kwiecień - uruchomienie produkcji ostatniej wersji Poloneza ? Kombi.

Polonez Kombi

18 października  - przekształcenie FSO w Spółkę Akcyjną

grudzień - rozpoczęcie produkcji Daewoo Matiza i Daewoo Nubiry (wersja po face-liftingu, z koreańskich części).

2000
marzec - uruchomienie produkcji Daewoo Lanos z silnikiem 1.4 (75 KM).
kwiecień - uruchomienie produkcji Daewoo Lanos i Poloneza z silnikami z instalacją gazową.
październik - otwarcie Centrum Serwisu Daewoo ? FSO

2001
rozpoczęcie montażu Daewoo Tacuma

2002
Zakończenie produkcji Poloneza.

2003
Wycofanie się GM z interesów z FSO po bankructwie Daewoo w Korei.

2004
kwiecień ? przedłużenie obowiązywania praw do produkcji Matiza i Lanosa w FSO

31 sierpnia ? przywrócenie nazwy firmy na Fabryka Samochodów Osobowych S.A.

2005
czerwiec ? podpisanie umowy z ukraińską firmą ZAZ dotyczącą przejęcia FSO

2007
Zakończenie produkcji FSO Matiz

Listopad - uruchomienie produkcji samochodu we współpracy z GM ? Chevroleta Aveo 1.2, 1.4 i 1.5.

2008

kwiecień

- uruchomienie produkcji w FSO wytłoczek (117 rodzajów) do karoserii Aveo sedan

- zakończenie produkcji Daewoo Lanosa/Chevroleta Lanosa/FSO Lanosa

lipiec

- 14 lipca - seryjna produkcja Aveo hatchback 5-drzwiowy silniki 1.2, 1.4 i 1.5.

- produkcja pilotowej serii Aveo hatchback 3-drzwiowy

październik

- seryjna produkcja Aveo hatchback 3-drzwiowy

2009

Styczeń

Decyzja prezydenta miasta Warszawa Hanny Gronkiewicz-Waltz (PO) o 12-krotnym(!) podniesieniu opłat za wieczystą dzierżawę gruntów FSO

2010

Wyprzedaż terenu i majątku FSO inwestorom prywatnym nie związanym z motoryzacją ? m.in. pod budownictwo mieszkaniowe i targowiska (odlewnia, tor fabryczny).

2011

Luty ? zakończenie produkcji Chevroleta Aveo z powodu zmiany generacji modelu. Nowy model jest importowany z Korei.

 

Autor: Adamus