Home

IX edycja AUTO NOSTALGII

IX edycja Auto Nostalgii odbędzie się w dniach 6-7 kwietnia w nowej lokalizacji - Global Expo w Warszawie (Modlińska 6D). Na terenie dawnej fabryki FSO na pasjonatów motoryzacji

czytaj więcej...

67 rocznica rozpoczęcia produkcji w FSO

Zapraszamy wszystkich entuzjastów oraz sympatyków FSO na coroczną imprezę z okazji rozpoczęcia produkcji aut na warszawskim Żeraniu.

czytaj więcej...

Autonostalgia 2012

1-3 Czerwca w centrum Targowo-Kongresowym MT Polska odbyła się druga edycji targów zabytkowej motoryzacji Autonostalgia 2012. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...
http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/366084AN2019.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/406522zt_wydarzenia.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/7313571.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/657332P6016394.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/631852P8144833.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/610169P8144837.JPG
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Demontaż i czyszczenie nagrzewnicy w Fiacie 125p MR
Wpisany przez SPAjK   
poniedziałek, 19 września 2011
Czesto zdarza się ze mimo gorącego silnika nagrzewnica pozostaje zimna. Najczęściej jest to wina osadu, który zatyka poszczególne kanaliki. W takim wypadki najlepiej wyjąć nagrzenicę i wyczyścić. Problem z demontażem tego elementu jest o tyle trudny, ponieważ dostęp do śrub mocujących jest bardzo niewygodny.

 

 

Potrzebne narzędzia:

- klucz 10, najlepiej nasadowy z długą przedłużką

- wkrętak krzyżakowy

- kombinerki albo wkrętak płaski



Nagrzewnica składa się z dwóch części. Górnej, z grillem, gdzie płyn chłodniczy ogrzewa przepływające powietrze oraz dolnej gdzie osadzony jest wentylator nawiewu i skąd rozprowadzane jest powietrze do poszczególnych nawiewów. Górna cześć jest zamocowana 4 śrubami do nadwozia. Dolna jest przymocowana stalowymi zatrzaskami do części górnej.

Zacznijmy jednak od początku. Zdejmujemy panel przedni, ten z przełącznikami i popielniczką. Odłączamy wszystkie przewody uprzednio oznaczając je od czego są. Przechodzimy do zdejmowania dolnej części. Usuwamy zatrzaski, jest ich 6, po dwa po bokach i dwa z przodu. Wyciągamy gumowe kolanka przewodów nawiewów i zdejmujemy część dolną uważając na przewód masowy wentylatora, który nadal jest przymocowany.

Teraz część górna. Spuszczamy płyn z chłodnicy. Luzujemy oba zaciski przewodów wchodzących do nagrzewnicy od strony komory silnika. Rozłączamy te przewody. Na przewodzie odpływowym z nagrzewnicy (mosięnym) jest taka śmieszna owalna podkładka. Radzę ją też zdjąć. Proponuję najpierw odkręcić pokrętła cięgnowe od wspornika (dwie małe śrubki). Następnie kluczem 13 odkręcamy cztery nakrętki mocujące górną część nagrzewnicy. Po ich odkręceniu wyjmujemy nagrzewnicę uważając na przewody wchodzące w komory silnika. Uwaga! łatwo wylać pozostałości płynu chłodniczego a ten może być gorący.

Do czyszczenia nagrzewnicy i całego nawiewu użyłem sprężonego powietrza. Szczotką drucianą oczyściłem też regulowany linką zawór dopływowy do nagrzewnicy, sparciałą uszczelkę zastępując czerwonym silikonem. Dodatkowo warto wypłukać większe pozostałości zwykłą wodą np z wężą ogrodowego.


Częstym problemem są niedomykające się klapki nagrzewnicy. Za dopływ powietrza z zewnątrz odpowiada jedna klapa, za ciepłe albo zimne dwie symetrycznie ustawione, które dziwnym trafem nie zamykają całkowicie przelotu i zawsze jakaś część powietrza jest nagrzewana, stąd gorące powietrze dmuchające latem. Położenie klapek względem siebie łatwo regulować śrubami regulacyjnymi natomiast końcówki linek są pozawijane na dźwigniach. Mogą się złamać.

Przy montażu nagrzewnicy postępujemy jak przy demontażu, tylko w odwrotnej kolejności, pamiętając o przewodzie masowym silnika wentylatora.