Home

AutoNostalgia 2018

Już 14-15 kwietnia 2018 r. zapraszamy wszystkich na PGE Narodowy w Warszawie, gdzie odbędą się VIII Targi Pojazdów Zabytkowych! AUTO NOSTALGIA to obowiązkowe miejsce dla

czytaj więcej...

Autonostalgia 2013 Fotorelacja

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z Autonostalgi 2013.Zdjęcia Maciek Fuliński{morfeo 25}

czytaj więcej...

Autonostalgia 2012

1-3 Czerwca w centrum Targowo-Kongresowym MT Polska odbyła się druga edycji targów zabytkowej motoryzacji Autonostalgia 2012. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...
http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/557467AN_baner_2018.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/487558233550P5206291.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/7313571.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/657332P6016394.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/631852P8144833.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/610169P8144837.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/524516PB065323.JPG
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Wyświetlacz numeru biegu do Poloneza
Wpisany przez Serocki   
sobota, 05 stycznia 2008

Witam serdecznie, kolejny mój artykuł ma za zadanie raczej przybliżyć temat niż dać gotowy projekt, ze względu na różnorodność pomysłów i ilość rozwiązań. Każdy wybierze coś dla siebie. Główną zaletą jest prostota wykonania i łatwość montażu.

Sądzę, że ten gadżet uświetni nasze maszyny i ułatwi wybieranie biegów. Zasada jest prosta, urządzenie ma nam wskazywać na którym biegu jedziemy.Podzieliłem projekt na dwie części pierwsza jest dla wszystkich projektów taka sama a mianowicie czujnik numeru biegu.

 



Pomysł jest prosty bezawaryjny i bardzo skuteczny. Wystarczy w polonezie umieścić w rogach i po środku na plastikowej ramce kontaktrony, które jak wiemy zwierają się (i umożliwia przepływ prądu) gdy zbliżymy do niego magnes. Magnes okrągły z dziurką w środku należy dobrać eksperymentalnie np. ze starego głośnika i umieścić na drążku zmiany biegów pod mieszkiem ale w ten sposób aby przy wrzuceniu biegów nie dotykał konsoli co może utrudnić lub uniemożliwić wbicie biegów. Najlepiej niech wchodzi pod plastikowa ramkę, która trzyma mieszek. Kontaktrony można przykleić do ramki (super glue) w odległości takiej aby załączały się przy wbitym biegu.

Rysunek obok przedstawia kontaktrony, a po środku gałkę zmiany biegów z magnesem na drążku.

Wybieramy czy ma być to sterowane minusem czy plusem zasilania (zależnie od wersji wyświetlacza jaką wybierzemy w drugiej części). Do każdej nóżki podłączamy + lub - zasilania naszego zasilania (rys obok).

W ten sposób z każdego wyprowadzenia kontaktronu gdy wbity jest bieg mamy + lub - zasilania. Ciągniemy więc wiązkę 6 przewodów do miejsca w którym ma być umieszczony nasz wskaźnik.


Wykonanie wskaźnika

Najprostszym ale i najmniej efektownym wskaźnikiem biegu są diody LED umieszczone w jednej linii. Łączymy je poprzez rezystor ok. 1k OHM każdą osobno z naszym przewodem od kontaktronów (rys poniżej). Sterowane są one plusem zasilania. Wystarczy obrócić polaryzację diody, aby można było sterować minusem zasilania.



 

Robimy prosta listewkę z tworzywa sztucznego, w której wiercimy otwory pod diody wkładamy je, a nad diodami naklejamy numerki. Łatwe do wykonania ale w nocy słabo będzie widać. Możemy też zastosować diody różnokolorowe np. zieloną, czerwoną, pomarańczową, niebieską, białą itd.

Drugi wyświetlacz jest równie łatwy do wykonania ale czytelniejszy diody pozostają. wycinamy natomiast szablon cyferek i podklejamy go folia kolorowa w kolorze diód dzięki temu świecą nam cyferki a nie punkciki. Drukujemy na drukarce cyferki i wycinamy skalpelem pozostawiając obrys tych cyferek.

Trzeci rodzaj wyświetlacza to wyświetlacz LED na rynku występują one w wielu wielkościach od 9mm aż do JUMBO 3,7cm a nawet spotykane są 8,4 cm ale to już przesada, chyba że kierowca jadący za nami też ma widzieć na którym biegu jedziemy. Wyświetlacze są dwóch rodzajów. Ze wspólną anodą lub wspólną katodą. Czyli wspólnym plusem lub minusem. Różnorodność producentów uniemożliwia mi opisanie wyprowadzeń nóżek.

Ja akurat miałem w domu zapasy wyświetlaczy ze wspólną katodą, a więc mój wyświetlacz sterowany jest plusem zasilania.

Do wyświetlacza potrzebujemy 8 rezystorów ograniczających prąd (ok. 1k Ohm/0,5W) oraz garść diód prostowniczych np. 1N4001 ja użyłem BYP "ileś tam" bo tylko takie miałem w domu w ilości ponad 300 sztuk więc nie było sensu lecieć do sklepu. Potrzeba ich 23 sztuk, a służą nam one do zapobiegania "mieszania" zasilania z poszczególnych biegów. Zawsze można dobrać wartość rezystorów do intensywności świecenia lub zastosować rezystor regulacyjny (PRek) do sterowania jasnością świecenia.


Schemat podłączenia tego do kontaktronów przedstawia rysunek poniżej (schemat podłączenia wyświetlacza zaczerpnięty z forum elektroda.pl)



Każdy początkujący elektronik poradzi sobie z tym układem. Zmontuje to na małej płytce drukowanej uniwersalnej w ciągu godziny lub dwóch. Koszt elementów to około 10-15 zł (zależnie od wielkości wyświetlacza). Jeśli ktoś nie ma smykałki a kolega odmówi pomocy może kupić taki układ np. na świstak.pl, ale za około 100-290 zł. Dla mnie to przesada. Nie polecam magnesów neodymowych są za silne mogą włączać kilka konraktonów na raz, negatywnie wpływać na urządzenia w samochodzie jak komórka, głośniki i sprzęt audio. Myślę, że efekt końcowy zachwyci wielu miłośników rajdów WRC.