Home

67 rocznica rozpoczęcia produkcji w FSO

Zapraszamy wszystkich entuzjastów oraz sympatyków FSO na coroczną imprezę z okazji rozpoczęcia produkcji aut na warszawskim Żeraniu.

czytaj więcej...

AutoNostalgia 2018

Już 14-15 kwietnia 2018 r. zapraszamy wszystkich na PGE Narodowy w Warszawie, gdzie odbędą się VIII Targi Pojazdów Zabytkowych! AUTO NOSTALGIA to obowiązkowe miejsce dla

czytaj więcej...

Autonostalgia 2013 Fotorelacja

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z Autonostalgi 2013.Zdjęcia Maciek Fuliński{morfeo 25}

czytaj więcej...

Autonostalgia 2012

1-3 Czerwca w centrum Targowo-Kongresowym MT Polska odbyła się druga edycji targów zabytkowej motoryzacji Autonostalgia 2012. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...
http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/406522zt_wydarzenia.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/557467AN_baner_2018.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/487558233550P5206291.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/7313571.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/657332P6016394.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/631852P8144833.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/610169P8144837.JPG
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
20 rocznica zakończenia produkcji 125p
Wpisany przez Jose   
środa, 29 czerwca 2011
29 czerwca 1991 roku po niemal 24 latach od rozpoczęcia produkcji z taśmy warszawskiej fabryki zjeżdza ostatni 1 445 699 egzemplarz 125p - kombi w kolorze L46, który w przeciwieństwie do większości ważnych dla rozwoju polskiej motoryzacji samochodów, do dziś znajduje sie w zbiorach Muzeum Motoryzacji.
125p samochód który zmienił wiele w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Wymusił stosowanie nowych technologii i procesów, innej filozofii inżynieryjnej nie tylko w samej fabryce, ale równiez wśród setek kooperantów. Z elementów produkowanych dzięki włoskiej licencji czerpał cały motoryzacyjny przemysł. Osprzęt drzwi z pierwszych 125p znajdziemy m. in. w Jelczu, Syrenie, nie ma chyba osoby, która byłaby w stanie wymienić zastosowania przełączników klawiszowych.
125p przeszedł chyba wszystkie etapy życia samochodu. Od statecznej limuzyny dla wybranych, poprzez rodzinnego sedana, hit taksówkarzy, środek do transportu buraków (w sensie dosłownym i mniej), ofiarę tuningowych pomysłów młodzieży wiejskiej, pogardzanego przez "szczęsliwych" posiadaczy postniemieckiego szrotu antyka, po poszukiwanego klasyka. Na fali mody na PRL zyskuje jeszcze bardziej. Obserwując kwoty za jakie wystawiany jest na aukcjach, na myśl przychodzą czasy, gdy ceny na giełdzie przewyższały te oficjalne. Tylko czy niektórzy sprzedawcy nie zapomnieli, że jednak czasy są troche inne?
Wytwarzany w kilku wersjach nadwoziowych: sedan, kombi, pickup (krótki i długi), wersjach specjalnych w pojedyńczych egzeplarzach (cabrio, jamnik). Używany jako samochód rajdowy, przez milicję, przedsiębiosrtwa taksówkowe, kolumny transportu sanitarnego. Mimo, iż rolę samochodu który zmotoryzował Polskę przypisuję sie 126p, to własnie 125p przez długi czas stanowił podstawowy środek transportu w wielu dziedzinach życia.