Home

IX edycja AUTO NOSTALGII

IX edycja Auto Nostalgii odbędzie się w dniach 6-7 kwietnia w nowej lokalizacji - Global Expo w Warszawie (Modlińska 6D). Na terenie dawnej fabryki FSO na pasjonatów motoryzacji

czytaj więcej...

67 rocznica rozpoczęcia produkcji w FSO

Zapraszamy wszystkich entuzjastów oraz sympatyków FSO na coroczną imprezę z okazji rozpoczęcia produkcji aut na warszawskim Żeraniu.

czytaj więcej...

Autonostalgia 2012

1-3 Czerwca w centrum Targowo-Kongresowym MT Polska odbyła się druga edycji targów zabytkowej motoryzacji Autonostalgia 2012. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...
http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/366084AN2019.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/406522zt_wydarzenia.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/7313571.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/657332P6016394.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/631852P8144833.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/610169P8144837.JPG
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
KOLORY PIERWSZYCH 125P A KOLORY WŁOSKIEGO FIATA 125
Wpisany przez Julek Michalski, Julo   
piątek, 28 grudnia 2007

Już jakiś czas temu na różnych forach zacząłem śledztwo w sprawie kolorów lakierów pierwszych Polskich Fiatów 125p i ich powiązań z kolorami Fiata 125. 
Pojawiło sie już kilka dosyć istotnych poszlak i myślę, ze historię o jedynym zestawie kość słoniowa + czarne wnętrze można włożyć między bajki. 
Nie będę tu rozpisywał się bardzo, tylko postaram się poskładać do kupy fakty, które udało się nam ustalić w burzliwej i momentami absurdalnej dyskusji na FPM.

 


Pierwszy ślad, to FIAT 125 opisywany w GT Classic, który to Fiat jest w kolorze łudząco podobnym do mojego 125p z 1968 roku. Zainspirowało mnie to do zagłębienia się w temat nieco konkretniej. Słyszałem gdzieś również, że do Polski przychodziły gotowe już, pospawane i pomalowane budy. Ile w tym prawdy, to akurat nie wiem, więc proszę o jakieś podpowiedzi w tej sprawie. 
Wracając do kolorów, niedługo później wpadł mi w ręce taki oto obrazek:

 

http://img523.imageshack.us/img523/6734/beztytuulx4.jpg

Niska rozdzielczość i przekłamania kolorów dyskwalifikują ją jako pewne źródło informacji o odcieniach, ale mniej więcej widać o jaki kolor chodzi, jak on się nazywa i jaki ma numer. 
Korzystając z baz danych mieszalni lakierów http://www.darpex.pl orazhttp://www.shcolor.info wpisując nazwę lub numer koloru można otrzymać konkretną informację o dacie stosowania danej palety. 
Pierwsze konkrety: 
- moje morskie 125p '68 w książce gwarancyjnej ma wpisany kolor nr 419. Ten numer w broszurce to Blu Turchese, czyli niebieski turkusowy. Zgadza się nazwa ze stanem faktycznym. Paleta FIAT z lat 1967-87 
- 125p '68 Sebastiana S. z Krakowa ma w książce gwarancyjnej numer koloru 675, na broszurce zdaje się występuje jako 0675. Mieszalnia mówi ? Grigio Acciaio, czyli szary stalowy. Również zgadza się ze stanem faktycznym. Paleta z lat 1963-72. 
- kolejny nieco już dalszy przykład, chociaż juz bardziej gdybany, to moja śliwka. Prawy górny róg broszurki, Blu Scuro (ciemny niebieski), 456, 1960-80. zgadzało by sie chyba... 

Kolejna sprawa ? Mikry pokazał skany z folderu reklamowego z 1968 roku (na fotkach nie widać akurat wąskich wlotów, ale podobno na pozostałych stronach prospektu takowe można zobaczyć.

http://img214.imageshack.us/img214/7826/00008fiat2oz.jpg

http://img208.imageshack.us/img208/3541/prospekt125p683xsdi2.jpg

Kazio-Marymont z kolei przedstawił tekst z MOTORu:


"Motor" z 22 września 1968r podaje: 
"Całkowicie gotowa jest już żerańska lakiernia FIATAa. Przeprowadza się tu gruntowanie, bonderyzacje, asfaltowanie podwozia, kładzenie ostatniej warstwy lakieru. I tutaj też okres przejściowy; grunt lakierniczy jest już nasz, ale lakier jeszcze włoski. Chodzi o to, aby przy uruchamianiu procesu technologicznego jeden z czynników- materiał był całkowicie pewny. Podczas rozruchu linii trzeba się głównie troszczyć o to czy urządzenia działają sprawnie, a nie o to czy lakier jest właściwej jakości. Zresztą już od września br. dla jednego z kolorów Polskiego Fiata 125P - lakier będzie pochodził z Włocławka. Pózniej asortyment znacznie się rozszerzy"
Jeżeli we wrześniu 1968 roku lakiernia była gotowa, to gdzie były malowane te auta wcześniej? 

Póki co, to jest wszystko, co udało nam się zgromadzić w tym temacie. Czekam na kolejne sugestie i bardzo liczę na to, że dopiszecie tutaj informacje ze znanych wam książek gwarancyjnych z roku 1968.