Home

AutoNostalgia 2018

Już 14-15 kwietnia 2018 r. zapraszamy wszystkich na PGE Narodowy w Warszawie, gdzie odbędą się VIII Targi Pojazdów Zabytkowych! AUTO NOSTALGIA to obowiązkowe miejsce dla

czytaj więcej...

Autonostalgia 2013 Fotorelacja

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z Autonostalgi 2013.Zdjęcia Maciek Fuliński{morfeo 25}

czytaj więcej...

Autonostalgia 2012

1-3 Czerwca w centrum Targowo-Kongresowym MT Polska odbyła się druga edycji targów zabytkowej motoryzacji Autonostalgia 2012. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...
http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/557467AN_baner_2018.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/487558233550P5206291.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/7313571.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/657332P6016394.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/631852P8144833.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/610169P8144837.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/524516PB065323.JPG
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Zwiedzanie Fabryki FSO
Wpisany przez Maciek Fuliński   
piątek, 05 listopada 2010

W październiku 2010 roku Fabryka Samochodów Osobowych ogłosiła konkurs z okazji 59 lecia działalności. Pytanie konkursowe nie było trudne i brzmiało: Kiedy nastąpiło oficjalne rozpoczęcie produkcji w FSO?

Trzeba było odpowiedzieć, kiedy dokładnie ( rok, dzień i o której godzinie) zjechał pierwszy samochód z taśmy na Żeraniu. Moja Żona wysłała, maile z poprawnymi odpowiedziami i za pewien czas okazało się, że oboje wygraliśmy zaproszenia na zwiedzanie Zakładu. Podejrzewam, że nie było losowania tylko po prostu na zasadzie, kto pierwszy ten lepszy.

 

 

5 listopada wybraliśmy się do Fabryki w celu jej zwiedzania. Emocje były wielkie ponieważ  po raz pierwszy mieliśmy okazję być pod bramą Zakładu, a nawet i na jego terenie.

Spotkanie było zaplanowane na godzinę 10 w biurze przepustek pod bramą nr 1. Po przybyciu wszystkich laureatów zaopatrzono całą grupę w akcesoria ochronne, a mianowicie kamizelki odblaskowe, okulary ochronne oraz identyfikatory, po czym ruszyliśmy na poszczególne zwiedzanie Zakładów Fabryki. Mieliśmy okazję obejrzeć poszczególne etapy powstawania samochodu Chevrolet Aveo.

Przechodząc obok zabytkowych hal dotarliśmy na Zakład Tłoczni, gdzie w salce świetlicowej odbyła się multimedialna prezentacja o FSO, które poprowadził Roman Bugaj ? rzecznik prasowy Zakładu. Następnie przeszliśmy na halę Tłoczni gdzie mieliśmy okazję podziwiać proces powstawania poszczególnych profili karoserii, dodam że prasy, których nacisk wynosi ponad 2000 ton stoją na drewnianej podłodze, która odpowiednio tłumi drgania i są zlokalizowane na pierwszym piętrze.

Kolejnym Zakładem, na który przeszliśmy była spawalnia. To właśnie tam powstawały gotowe elementy nadwozia. W pełni zautomatyzowana linia obsługiwana była przez roboty, które zgrzewały poszczególne elementy zrobiła na nas ogromne wrażenie. W ciągu godziny powstawało tam około 60 gotowych nadwozi, które następnie trafiały na lakiernię.

Spawalnia to chyba najnowocześniejsza linia produkcyjna jaką nam pokazano.

Po obejrzeniu spawalni, przeszliśmy na Zakład Montażu Samochodów. Oprowadzono nas obok taśm produkcyjnych, które stale się przemieszczały. Zwiedzanie tego Zakładu  również było bardzo ciekawe, zobaczyliśmy cały   proces uzbrajania samochodu poprzez montaż deski rozdzielczej , foteli następnie drzwi , silnika, zawieszenia (cały proces wkładania silnika i przedniego zawieszenia obsługiwało trzy osoby i trwało niecałe 2 minuty), zderzaków i kół. Po całkowitym zmontowaniu pozostawało uzupełnienie płynów oraz paliwa. Jako ciekawostka to najtańsze paliwo jakie widziałem, na dystrybutorze widniała cena 1 grosz za litr, a tankowano chyba 5 litrów. Mieliśmy okazję słyszeć pierwszy rozruch silnika, który trwał dosyć, długo można powiedzieć, że jeden wielki zgrzyt? Później samochód przechodził przez stanowisko ?ostatecznej inspekcji montażu? i trafiał następnie na stanowisko diagnostyczne, gdzie ustawiano zbieżność i światła. Nie wszystkie samochody wyjeżdżały o własnych siłach, niektóre z nich opuszczały Fabrykę na holu ciągnięte przez wysłużonego Matiza ? a to dlatego, że nie montowano w nich silników, ponieważ wyposażano je później w znacznie słabsze jednostki w zakładach na Ukrainie. Tym którym jednak się to udało trafiały na tor testowy znacznie mniejszy i nie tak spektakularny jak ten po drugiej stronie Jagiellońskiej, po czym auto przechodziło ostateczną inspekcję i trafiało na dział ekspedycji . Wydajność produkcji Zakładu Montażu wynosiła 47 aut na godzinę.

Po zwiedzeniu poszczególnych Zakładów pozostała chwila na pamiątkowe zdjęcie pod bramą Fabryki oraz wręczeniu upominków uczestnikom w postaci książek o FSO.

Kończąc można stwierdzić, że warto było pojechać, ponieważ była to ostatnia chwila by zobaczyć jak powstawały samochody w Fabryce FSO, która przechodzi do historii i staje się już tylko legendą.