Home

IX edycja AUTO NOSTALGII

IX edycja Auto Nostalgii odbędzie się w dniach 6-7 kwietnia w nowej lokalizacji - Global Expo w Warszawie (Modlińska 6D). Na terenie dawnej fabryki FSO na pasjonatów motoryzacji

czytaj więcej...

67 rocznica rozpoczęcia produkcji w FSO

Zapraszamy wszystkich entuzjastów oraz sympatyków FSO na coroczną imprezę z okazji rozpoczęcia produkcji aut na warszawskim Żeraniu.

czytaj więcej...

Autonostalgia 2012

1-3 Czerwca w centrum Targowo-Kongresowym MT Polska odbyła się druga edycji targów zabytkowej motoryzacji Autonostalgia 2012. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...
http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/366084AN2019.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/406522zt_wydarzenia.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/7313571.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/657332P6016394.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/631852P8144833.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/610169P8144837.JPG
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Historia fiata 132
Wpisany przez Jozef Stalin   
poniedziałek, 31 października 2011

Opis fiata 132

MK I posiada bardzo prostą deskę rozdzielczą z konsolą środkową. Atrapa nie wypełnia w całości dziury na nią przeznaczoną i są spore szpary po bokach.

MK I miała 2 opcje nadwoziowe:

1600 standard

1600 Special

1800 Special

Z zewnątrz od wersji Special rónił sie:

Atrapą, chromowanym wlocie powietrza na masce, chromowanych listewkach na drzwiach, progowych listwach chromowanych, chromowanych rantów nadkoli, innymi kołpakami, chromowanej listewce bagażnika, chromowanym klinem szyby (wersja standard posiadała zwykły klin z tworzywa sztucznego, który lubił się kruszyć). Do tego były delikatne zmiany we wnętrzu pojazdu. Wersja special posiadała zegary z obrotomierzem i ciśnieniem oleju, drewniane wykończenie deski rozdzielczej (wersja standard posiadała wykończenie z aluminium), inne rączki drzwi, oraz podłokietnik w tylnej kanapie.

Była dwa dostępne silniki.

1600 95km

1800 105km

Wersja Standard posiadała tylko skrzynie 4 biegową, zaś wersja Special, posiadała skrzynie 5 biegową.

Wersja MK II (74-77) już była to dopracowana wersja fiata 132. Posiadał już ładnie wkomponowaną atrapę która nadawała szyku auta. Z poprzedniej wersji na nadwoziu zostały chromowane ranty nadkoli, chromowany wlot powietrza na masce, chromowany klin szyby. Do nowości należały, dodane listwy przez całą długość auta, jako zabezpieczenie przed uszkodzeniem drzwi, Nowe zespolone światła tylne, które całkowicie zmieniły wygląd tyłu auta, zlikwidowano tylne podszybie, które korodowało, bardzo szybko, bo w jej zakamarkach zbierała się woda i zastosowano dłuższą szybę.

Dla bezpieczeństwa jazdy zastosowano przedni stabilizator, który ułatwiał jazdę w zakrętach.

Wnętrze przeszło całkowitą rewolucje!

Całkowicie inna deska rozdzielcza (czarna) , inna kierownica, konsola środkowa, boczki drzwiowe. Wszystko zostało to przeprojektowane i zaczynało być estetyczne i ładne.

Były dwie wersje nadwoziowe

fiat 132 GLS

fiat 132 GL

Różnice miedzy nimi były nie wielkie.

Wersje GLS posiadały obrotomierz i wskaźnik ciśnienia oleju jak i opcjonalnie felgi aluminiowe CD18 i Klimatyzacje, metalizowany kolor nadwozia.

Wersje GL nie posiadały tego co wyżej

Gama silników się nie zmieniła były 1600 i 1800, z tym że silnik 1800 przez te 5 lat dorobił się parę koni więcej:

74r 105km

75r 107km

76r 111km

W roku 76, wprowadzono zmiany, polegające na nowej skrzyni z lewarkiem skośnym, co wymusiło zastosowanie innej osłony na tunelu środkowym, oraz zrezygnowano ze zwykłego materiału obiciowego, na rzecz skaju.

Najważniejszą zmianą w modelu MK II, było przeprojektowanie drzwi.

Nowe drzwi posiadają większą przestrzeń przeszkloną, dzięki obniżeniu linii szyby ku dołowi. Drzwi są zamienne miedzy modelami MK I , MK II i MK III.

Przez chwilę wychodziła wersja fiata 132 MK I z drzwiami od MK II.

Wersja MK III (77-81) To już epoka plastiku i elektroniki.

Nadwozie dostało inną atrapę, zderzaki, listwy boczne, listwy szyb bocznych, podświetlenie tablicy rejestracyjnej z tylu, wkomponowane w drzwi lusterka z możliwością regulacji od środka!.

Wnętrze przeszło kolejną ewolucje!

Deska rozdzielcza była taka sama jak w poprzedniej wersji ale już innego koloru (beżowa), boczki drzwiowe, fotele, podsufitka, konsola środkowa, kierownica, licznik, stare poczciwe daszki przeciw słoneczne, zastąpiono wysuwającymi się z podsufitki roletami, które dobrze sprawdzały się w ostrym słońcu.

W aucie pojawia się sporo elektroniki. W standardzie są montowane el.szyby z przodu!, radio, podgrzewanie tylnej szyby, centralny zamek i el. antena!.

Najważniejszą zmianą modelu MK III, było przeprojektowanie układu hamulcowego, który teraz z przodu posiadał zaciski i tarcze o większej średnicy (na koło 14 cali). oraz z tyłu hamulce bębnowe, co wymusiło zaprojektowanie nowej felgi stalowej dla fiata 132. Spotykane są one do dziś i w slangu miłośników, nazywane  są "Motylki". Auto dostało wspomaganie kierownicy! które ułatwiało poruszanie się autem.

Zmiany spotkała także gama silnikowa.

Pozostał silnik 1600. Ze sceny zszedł bardzo dobry silnik 1800, który został zastąpiony silnikiem 2000, który lepiej sprawdzał się w mieście i w trasie (był bardziej ekonomiczny). Pojawiły się dwa silniki wysoko prężne o pojemności 2000 i 2500. Silnik 2000 była to konstrukcja opracowana przez fiata, a silnik 2500 jest to silnik opracowany przez iveco. silniki te miały małe spalanie, jak i małe osiągi. Silnik 2000 benzynowy, można było kupić z bezpośrednim wtryskiem paliwa 2 firm. Magneti Marelli, lub Bosch.

Jedyną zmianą konstrukcyjną samego auta, było przeprojektowanie pasa przedniego, przez zastosowanie niższych zderzaków.

W opcji można było dokupić aluminiowe felgi, klimatyzacje, inny materiał siedzeń, lakier metalizowany.

Co do fiata 132p, to tutaj trafiały różne wersje nadwoziowe.

Potrafili zmontować fiata Special z silnikiem 1800 i nie zastosować obrotomierza.

Nie dbano o to jak to będzie poskładane, a by było.

Plusem fiata 132p, jest to że nie był produkowany w Polsce i jakość wykonania jak i materiałów jest dużo lepszy od tego z fabryki FSO!

Plusem fiata 132 jest jego zawieszenie. Wspaniale wybiera nierówności. Na polskich drogach sprawdza się to rewelacyjnie!. Komfort jazdy jest wspaniały. Szerokość auta oraz jego większa długość od fiata 125 (10 cm) powoduje że z przodu można siedzieć wygodnie, a zarazem pasażerowie z tyłu mają sporo miejsca dla siebie. Auto jest wspaniale wyciszone. przy 130 km/h można rozmawiać i słuchać radia! Co dziś nie jest normą w wielu autach.

Minusem fiata 132 jest łatwość korozji. Jak się o niego nie dba, to potrafi szybko zacząć rdzą zachodzić.

Bagażnik fiata jest bardzo duży i dożo w niego się zmieści, ale przez to że nie ma on podparcia, to potrafią się błotniki oberwać w połowie.

Po 81 roku nastała era fiata Argenty, ale to kiedy indziej opiszę :)

Polski Fiat 132p.

Fiat 132p był montowany w FSO na podstawie umowy miedzy fabryką Fiat, a dyrekcją FSO.

Montaż odbywał się w hali montażu pojazdów eksportowych i polegał on na Założeniu kół z ogumieniem marki Mischelin ZX,

Akumulatora produkcji Polskiej, ramion wycieraczek, zderzaków, pasów bezpieczeństwa, błotochronów, dekle kół.

Przez cały okres montażu, montowano Polskie tabliczki znamionowe w komorze silnika.

Do roku 76 montowano Polskie znaczki zewnętrzne:

Znaczek przedni Polski Fiat

Znaczek 132p, na pasie tylnym

Znaczek Licencja Fiat, na przednim prawym błotniku.

Do polski trafiały dziwne wersje, wyposażenia.

Potrafił być Fiat Special z silnikiem 1800, ale ze skrzynią 4 biegową i z zegarami bez obrotomierza.

Fiat 132p w Polsce, trafiał do dużych zakładów, jako auto głównego dyrektora. Często było traktowane jako Limuzyna ministerialna.

W pewnym momencie fiat 132p służył w służbie bezpieczeństwa, jako auto cywilne.

Fiata 132p, można było kupić za twardą walutę (dolary) w fabryce FSO. Po pewnym czasie, 132p pojawiło się w sieci sklepów Pewex, gdzie można było go kupić TYLKO za bony PKO, lub Dolary. Fiat 132p w Polsce budził pełny szacunek na drodze, był o wiele lepszy od fiata 125p. Tam gdzie pojawiał sie fiat 132p, było zainteresowanie autem, jak i kierowcą.

Fiat 132p miał bardzo dynamiczny silnik DOHC, który zaprojektował Lapretti. (Ten sam człowiek zaprojektował silnik, którego licencje kupiliśmy do fiata 125p) Silnik ten nadawał tej limuzynie dynamiki i przysłowiowego kopa. Auto bez trudu rozpędza się do 180 km na godzinę i z tą prędkością można długo jechać. Kolejne ewolucje tego silnika sprawiły że auto było coraz bardziej dynamiczne. Silniki 1600 i 1800 były tak zaprojektowane, że swoją maksymalną moc brały z górnego zakresu obrotów (6/7 tys. obr/min.). co powodowało ładne napędzanie się auta.

Kolejna ewolucja DOHC, która doprowadziła do stworzenia jednostki 2 litrowej, Spowodowała, to że silnik zaczął nabierać mocy z dolnego zakresu obrotów (3/4 tys. obr/min.). Dzięki temu silnik stał się elastyczny i mniej zużywający paliwo na rozpędzaniu się. Ewolucje przeszłą też skrzynia biegów. Która na początku była 4 biegowa, zaadoptowana z fiata 125, oraz skrzynia 5 biegowa z fiata 124 Sport/Spider. w roku 76 pojawiła się skrzynia o zmienionym koncie ułożenia lewarka zmiany biegów, który teraz znajdował się pod kontem 45 stopni w stronę kabiny. Skrzynia ta była produkowana już jako 4 i 5 biegowa.

Gdy wszedł do produkcji silnik 2000, zaprojektowano całkiem nową skrzynie, która była większa od poprzedniej. Nowe skrzynie miały różne przełożenia biegów, dostosowane di danego silnika.

Auto posiadało bardzo wysoki prześwit i bardzo miękkie zawieszenie, które bardzo dobrze wybiera nierówności i nadaje efektu "płynięcia" autem. Takie zachowanie auta jest zastosowanie w tylnej części sprężyn śrubowych i drążków wleczonych. W fiacie 125 był zastosowane zawieszenie resorowane, które było dość sztywne na nierównościach, które przenosiło się na całe auto.