IX edycja AUTO NOSTALGII
IX edycja Auto Nostalgii odbędzie się w dniach 6-7 kwietnia w nowej lokalizacji - Global Expo w Warszawie (Modlińska 6D). Na terenie dawnej fabryki FSO na pasjonatów motoryzacji
czytaj więcej...67 rocznica rozpoczęcia produkcji w FSO
Zapraszamy wszystkich entuzjastów oraz sympatyków FSO na coroczną imprezę z okazji rozpoczęcia produkcji aut na warszawskim Żeraniu.
czytaj więcej...Autonostalgia 2012
1-3 Czerwca w centrum Targowo-Kongresowym MT Polska odbyła się druga edycji targów zabytkowej motoryzacji Autonostalgia 2012. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.
czytaj więcej...Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011
Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości
czytaj więcej...Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011
Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości
czytaj więcej...FSO POLONEZ 3-drzwiowy |
Wpisany przez Serocki | |
poniedziałek, 08 lipca 2013 | |
POLONEZ 3-drzwiowy
OPIS MODELU Wg kontraktu podpisanego z Włochami na nowe nadwozie samochodu FSO wersja 3-drzwiowa miała być najtańszą i podstawową. Tak się jednak nie stało ? pierwszeństwo w produkcji uzyskała praktyczniejsza wersja 5-drzwiowa. O Polonezie 3-drzwiowym jednak nie zapomniano i na początku 1980 roku uruchomiono produkcję. Mimo, że technologia umożliwiała znacznie więcej, to w przeciągu dwóch lat powstało tylko kilkaset aut. W stosunku do auta produkowanego wcześniej wydłużono drzwi przednie w celu umożliwienia wsiadania na tylną kanapę. Fotele wyposażono w mechanizm pochylania oparcia. Szyby tylne boczne uzyskały nowy kształt. Dzieliły się na stałe i uchylane. W sumie powierzchnia przeszklona wzrosła, dzięki czemu łatwiejsze było poruszanie się po mieście. Na tylnej klapie pojawił się gumowy spojler. Niestety samochód nie spotkał się z dobrym przyjęciem. Osoby, które było stać na tak olbrzymi wydatek oczekiwały maksimum komfortu, także podczas zajmowania miejsc przez pasażerów. Funkcjonalność porównywalna do ?malucha? skutecznie odstraszała od zakupu. Zbliżający się kryzys stanu wojennego ostatecznie przypieczętował los tej ciekawej wersji Poloneza. (oprac. Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB) SILNIKI ? pojemność skokowa 1481 cm3, moc maks. 55 kW (75 KM), 150 km/h |
opracował: Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB
zdjęcia: materiały reklamowe FSO
FSO POLONEZ Truck |
Wpisany przez Serocki | |
poniedziałek, 08 lipca 2013 | |
POLONEZ TRUCK
OPIS MODELU W połowie lat 80-tych produkowano zasadniczo tylko 3 typy samochodów dostawczych: Nysę, Żuka i Tarpana. Wszystkie były już znacznie przestarzałe ? ich konstrukcja bazowała na podzespołach FSO Warszawy. Produkowany Pick-up na bazie Polskiego Fiata 125p miał zbyt małą ładowność aby mógł być uważany za prawdziwy samochód dostawczy. Sytuacja wymagała pilnej zmiany. W FSO powstała koncepcja samochodu pick-up opartego na bazie Poloneza, ale jednocześnie o ładowności prawie 2 razy większej niż w dotychczasowym. Zastosowano zatem hybrydę samonośnego nadwozia Poloneza 3-drzwiowego z ramową konstrukcją charakterystyczną dla samochodów ciężarowych. Produkcję uruchomiono w przejętych zakładach FSD w Nysie. Samochód okazał się strzałem w dziesiątkę. Zmiana systemu umożliwiła rozkwit przedsiębiorczości i powstanie małych firm, które czekały na taki samochód. Sprzedaż była bardzo dobra, także za granicą, gdzie auto zostało ciepło przyjęte. Na fali sukcesu opracowano kolejne wersje Trucka z wydłużonym rozstawem osi, podwójną kabiną, wywrotkę, chłodnię i wiele innych. W 1993 roku otrzymało zmiany charakterystyczne dla modernizacji Caro a w 1997 dla Plus. Upadek Daewoo i nieszczęśliwe decyzje zarządców majątkiem FSO spowodowały zakończenie produkcji samochodu, który jeszcze przez wiele lat mógł być z powodzeniem sprzedawany w Polsce i za granicą. SILNIKI ? pojemność skokowa 1481 cm3, moc maks. 60 kW (82 KM), 135 km/h opracował: Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB
|