Home

Autonostalgia 2013 Fotorelacja

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z Autonostalgi 2013.Zdjęcia Maciek Fuliński{morfeo 25}

czytaj więcej...

Autonostalgia 2012

1-3 Czerwca w centrum Targowo-Kongresowym MT Polska odbyła się druga edycji targów zabytkowej motoryzacji Autonostalgia 2012. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...

Fotorelacja: XXI Ogólnopolski Zlot FSOAK Toruń 2011

Za nami kolejny udany zlot! Tym razem miejscem na nasze spotkanie był Camping Tramp w Toruniu. Organizatorem zlotu był Czeczun i trzeba mu pogratulować bardzo dobrej organizacji. Pogoda w większości

czytaj więcej...

Fotorelacja: IX Rocznicowy Zlot FSOAK Tleń 2011

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć ze zlotu rocznicowego, który odbył się w Tleniu

czytaj więcej...
http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/7313571.jpg http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/487558233550P5206291.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/657332P6016394.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/631852P8144833.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/610169P8144837.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/524516PB065323.JPG http://fsoautoklub.pl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/729701Zlot_Tlen_2011__83_.jpg
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Historia
FSO POLONEZ tzw. ?Przejściówka?
Wpisany przez Serocki   
poniedziałek, 08 lipca 2013

POLONEZ tzw. ?Przejściówka?
produkcja w latach 1989-1991

OPIS MODELU

Kolejnym etapem modernizacji Poloneza była wersja ochrzczona początkowo jako MR89 pokazana oficjalnie po raz pierwszy na Targach Poznańskich w 1988 r. Największymi zmianami było wprowadzenie zupełnie nowych zespolonych lamp tylnych wykonanych nowoczesnymi technologiami oraz obniżenie progu załadunku przez wydłużenie klapy bagażnika, która teraz sięgała aż do zderzaka. Lampy oświetlenia tablicy rejestracyjnej trafiły na zderzak tylny. Przy okazji modernizacji klapy przeniesiono oś wycieraczki tylnej i umieszczono ją poziomo. Kosmetycznie zmieniony został przód samochodu ? krata wlotu powietrza i tzw. ?nosek?. Kierunkowskazy boczne umieszczono poziomo przed drzwiami przednimi. Niewielkie zmiany dokonały się we wnętrzu auta ? umożliwiono montaż głośników stereofonicznych oraz unowocześniono schowki drzwiowe.

Uruchomienie produkcji zmodernizowanego Poloneza z powodu kryzysu finansowego przeciągnęło się o rok i dopiero w drugiej połowie 1989 roku nowa odmiana stopniowo zaczęła wypierać dotychczasową.

Nazwa ?przejściówka? pojawiła się po 1991 roku, w którym to wprowadzono znacznie szerszy pakiet zmian ? model Caro.

SILNIKI

? pojemność skokowa 1481 cm3, moc maks. 60 kW (82 KM),  155 km/h
? pojemność skokowa 1596 cm3, moc maks. 64 kW (87 KM),  160 km/h
? pojemność skokowa 1993 cm3, moc maks. 77 kW (105 KM),  175 km/h - Ford



opracował: Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB
zdjęcia: materiały reklamowe FSO

 
FSO POLONEZ tzw. ?Akwarium?
Wpisany przez Serocki   
poniedziałek, 08 lipca 2013

POLONEZ tzw. ?Akwarium?
produkcja w latach 1986-1990

OPIS MODELU

W latach 80-tych sylwetka Poloneza była już znacznie ?opatrzona?. Mimo skromnych środków postanowiono stopniowo modernizować wygląd zewnętrzny, tak aby podtrzymać atrakcyjność auta, zwłaszcza na zachodnich rynkach eksportowych. Po uruchomieniu produkcji aut ze zmienionym przodem oraz przednim zderzakiem przyszła kolej na tył samochodu. W dotychczasowych bardzo szerokich tylnych słupkach umieszczono dodatkowe okienka, które znacznie odświeżyły wygląd auta. Znacznie zmalało tzw. ?martwe pole? ograniczające widoczność podczas cofania.  Niecały rok później zmieniono także spojler tylnej klapy oraz wprowadzone nowe oznakowanie wersji, gdzie litera ?S? oznaczała wersję z dodatkowymi oknami. Zgodnie ze starym zwyczajem na początku modernizacja nie trafiła co całej produkcji.

Potoczna nazwa wersji ?Akwarium? wzięła się ze zwiększonej powierzchni przeszklonej boków nadwozia.

SILNIKI

? pojemność skokowa 1295 cm3, moc maks. 48 kW (65 KM),  140 km/h
? pojemność skokowa 1481 cm3, moc maks. 55 kW (75 KM),  150 km/h
? pojemność skokowa 1481 cm3, moc maks. 60 kW (82 KM),  155 km/h
? pojemność skokowa 1596 cm3, moc maks. 64 kW (87 KM),  160 km/h


opracował: Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB
zdjęcia: materiały reklamowe FSO

 
FSO POLONEZ 1.5 C, 1.5 CE - zubożony

Wpisany przez Serocki   
poniedziałek, 08 lipca 2013

POLONEZ 1.5 C, 1.5 CE (zubożony)
produkcja w latach 1983-1986

OPIS MODELU

Kryzys stanu wojennego dotkliwie wpłynął na gospodarkę PRL. Także w FSO brakowało wszystkiego głównie materiałów do produkcji - importowanych w sporych ilościach z drugiego obszaru płatniczego (krajów zachodnich). W celu podtrzymania rwącej się produkcji opracowano wersję samochodów pozbawionych elementów pochłaniających bezcenne dewizy ? zderzaków gumowych, listew zewnętrznych i ozdobnych. Usunięto wycieraczkę tylną, światła przeciwmgielne, obrotomierz, zapalniczkę a nawet wygłuszenia silnika i okładziny bagażnika.

Tak ogołocone Polonezy oznaczone zostały literą ?C? i sprzedawane były głównie w kraju za złotówki. Jedyną zaletą tej wersji była zmniejszona masa. Wersja ?CE? otrzymała bardziej niezawodny zapłon elektroniczny.

 

SILNIKI

? pojemność skokowa 1481 cm3, moc maks. 55 kW (75 KM),  150 km/h


opracował: Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB
zdjęcia: materiały reklamowe FSO

 
FSO POLONEZ Borewicz 1977-1987

Wpisany przez Serocki   
poniedziałek, 08 lipca 2013
FSO POLONEZ tzw. Borewicz
produkcja w latach
1977-1987

OPIS MODELU

Podczas procesu powstawania nowego samochodu FSO dość szybko zdecydowano, że w pierwszej kolejności do produkcji wdrożony zostanie samochód pięciodrzwiowy jako najbardziej reprezentacyjny i potrzebny na rynku. W 1977 r. uruchomiono próbną produkcję samochodu Polonez, w maju 1978 r. zorganizowano uroczystą premierę.

Największa przewagą nad konkurentami było nowoczesne nadwozie zaprojektowane przez włoskie biuro Centro Stile FIAT. Futurystyczny zestaw wskaźników i ciekawie zaprojektowane wnętrze (także przy udziale Polaków) dopełniało nowy wizerunek, niekojarzony dotychczas z krajami RWPG. Z powodów finansowych nowe nadwozie połączono z dość już przestarzałą płytą podłogową Polskiego Fiata 125p.  Pod maskę trafiły także jego silniki jedynie lekko zmodernizowane.

W przyszłości planowano uruchomienie produkcji rodziny silników o dużych mocach oraz modernizację zawieszenia. Kryzys przełomu lat 70 i 80-tych nie pozwolił na realizację tych planów oraz na zwiększenie produkcji i zastąpienie ?dużego Fiata?. (oprac. Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB)

SILNIKI

? pojemność skokowa 1295 cm3, moc maks. 48 kW (65 KM), 140 km/h ? eksport
? pojemność skokowa 1481 cm3, moc maks. 55 kW (75 KM), 150 km/h
? pojemność skokowa 1481 cm3, moc maks. 60 kW (82 KM), 155 km/h
? pojemność skokowa 1995 cm3, moc maks. 82 kW (112 KM), 175 km/h  ? FIAT, tylko dla instytucji państwowych PR
L

opracował: Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB
zdjęcia: materiały reklamowe FSO

 
POLSKI - prototyp Poloneza 3-drzwiowego

Wpisany przez Serocki   
poniedziałek, 08 lipca 2013

POLSKI - prototyp Poloneza 3-drzwiowego
ROK PRODUKCJI 1976 ? wykonany w zakładach FIAT

OPIS MODELU

Na początku lat siedemdziesiątych w FSO postanowiono pomyśleć o przyszłościowym następcy Polskiego Fiata 125p. Władze najwyższego szczebla PRL zadecydowały by zwrócić się o pomoc w jego opracowaniu po raz kolejny do firmy FIAT. W 1974 roku podpisano odpowiedni kontrakt. Po wstępnych włoskich propozycjach zaakceptowano koncepcję nadwozia samochodu o nowatorskich kształtach, określanych dziś jako hatchback. Zakładała ona kilka wersji: podstawowe 3 i 5 drzwiowe, oraz usportowione Coupe.

Strona włoska przygotowywała na początku makiety, następnie przedprototypy i prototypy nowego samochodu dla Polski równolegle we wszystkich wersjach. W 1976 r. gotowe były jeżdżące prototypy nowego, jeszcze nie nazwanego, samochodu. Przy zachowaniu tajemnicy trafiły one do Polski. Pokazany egzemplarz jest jednym z nich ? wersją 3-drzwiową z tymczasowymi oznaczeniami ?POLSKI?. Starannie wykonany egzemplarz służył jako wzorzec dla części uruchamianych w kraju. Jako jedyny przetrwał do naszych czasów.

SILNIKI ? pojemność skokowa 1481 cm3, moc maks. 55 kW (75 KM)


opracował: Adam Stelmach, FSOAUTOKLUB

 
Więcej artykułów…
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 następna > ostatnia >>

Strona 3 z 4